Palkittu politiikan aikakauslehti
39€/4kk

Politiikka

Nyt se on selvää, Suomi hakee EU:lta rahaa raidehankkeisiin – Timo Harakka: ”Yhteisymmärrys vahvistetaan nyt tässä loppuviikosta”

Lehtikuva / Vesa Moilanen

Niin Tampereen Suomi-radan kuin Turun Tunnin junan suunnitteluun haetaan EU-rahoitusta. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka kertoo tarkemmin asiasta huomenna.

Johannes Ijäs

Demokraatti

Suunnitteluun oli mahdollisuus hakea EU-rahaa helmikuun lopulle asti eli hallitus ehtii lähettää hakemukset aikataulussa.

– Kaupungit ovat jo alustavat päätökset siitä tehneet, mikä kunkin rahoitusosuus on ja päässeet siitä keskenään yhteisymmärrykseen, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka kertoi jo tänään Demokraatille eduskunnassa.

Käytännössä kuntien neuvotteluryhmissä on saavutettu ratkaisut, mutta asiat etenevät vielä aikanaan kuntien luottamuselimiin päätökselle.

Harakka painottaa, että molemmista hankkeista puhutaan yhtä aikaa.

– Tässä on tärkeätä ollut se, että molempia kohdellaan tasapuolisesti. Talouspoliittisen ministerineuvoston syyskuinen päätös koskee nimenomaan molempia. Siksi tässä onkin ollut aika monta palloa ilmassa yhtä aikaa, kun meillä on kaksi yhtiötä ja sitten vastaavasti iso määrä kuntia. 

Ratahankkeita varten perustetaan tässä vaiheessa suunnitteluyhtiöt. Valtio on niissä mukana 51 prosentin osuudella ja kunnat 49 prosentin. Suomi-radassa on mukana myös Finavia.

– Varsinaiset rakentamisen aikaiset hankeyhtiöratkaisut tehdään sitten erikseen.

Käytännössä hankeyhtiöt ovat menossa ensi hallituskaudelle.

Suunnitteluyhtiöt saadaan Harakan mukaan lopullisesti pystyyn tuota pikaa ja eri päätösten osalta kevään mittaan. Hän muistuttaa, että osakassopimuksen pykälien viilaamiseen menee oma aikansa. 

– Sitten täytyy kunnioittaa kunnallista päätöksentekoa, että jokaisessa kunnassa hyväksytään nämä suunnitelmat. Sitä myöten, kun kaikki kunnat ovat päätöksensä tehneet, kevään mittaan saadaan nimet lopullisiin papereihin. Mutta tärkeintähän tässä vaiheessa ja nimenomaan EU-tukien kannalta on se, että ollaan päästy siihen yhteisymmärrykseen, millä ehdoilla ja millä osuuksilla tullaan mukaan, Harakka kertoo.

Ratojen linjauksia Harakka ei lähde avaamaan.

– Kerrotaan sitten erikseen niistä yksityiskohdista. Ei kannata spekuloida tällä asialla, kerron siitä sitten tarkemmin huomenna  ja kun ensi viikon raha-asiainvaliokunnassa nämä vastaavat EU-hakemukset käsitellään, Harakka toteaa.

Tavoite siis on se, että EU-tukihakemukset lähtevät ensi viikon lopulla. Käytännössä kyseeseen tulee torstainen valtioneuvoston istunto. 

Jos molemmat ratainvestoinnit, sekä Turun tunnin juna että Suomi-rata, Suomeen toteutuisivat, puhuttaisiin aikanaan yli 10 miljardin summasta. Nyt näiden suunnitteluun haettavat rahat ovat tähän nähden pieniä.

– Puhutaan maksimissaan kumpienkin ratojen osalta vajaasta 50 miljoonasta eurosta yhteensä. 

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Palkittu politiikan aikakauslehti
39€/4kk

Toimituksen valinta

Demokraatti.fi

Työmarkkinat
9.4.2020
Repiikö korona tuoreet työehtosopimukset auki? – Teknologiateollisuuden Helle: Tänä vuonna palataan neuvottelupöytään
Lue lisää

Luetuimmat

Uusimmat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

va. päätoimittaja: Rane Aunimo
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

Chefredaktör: Johan Kvarnström
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE