Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

”Nämä ovat kaikkien aikojen kovimmat tavoitteet” – VATT:n johtava asiantuntija valottaa ilmastoneuvotteluiden taustoja

LEHTIKUVA / MIKKO STIG
"Bensan korkea hinta johtuu keskeisesti raakaöljyn hinnasta, johon Suomen ratkaisuilla ei ole vaikutusta", VATT:n johtava tutkija Marita Laukkanen muistuttaa.

Suurimpia päästövähennyspäätöksiä hallitukselta vaativat liikenne ja maatalous, Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) johtava tutkija Marita Laukkanen sanoo.

Demokraatti

Demokraatti

Liikenteelle on asetettu päästötavoitteita, mutta Laukkasen mukaan niiden toteutuminen on hyvin epävarmaa.

– Hallitukselta puuttuvat suuret, konkreettiset päätökset ja arviot päästökehityksestä perustuvat epärealistisiin laskelmiin, Laukkanen sanoo tiedotteessa, jossa hän taustoittaa ensi viikolla alkavien Sanna Marinin (sd.) hallituksen ilmastopäätösneuvotteluiden katveita.

Kaikkein erikoisimpana Laukkanen pitää maatalouden tilannetta.

– Maatalouden päästöille ei ole tehty juuri mitään. Niille on vasta joulukuussa 2021 asetettu päästötavoite, hän sanoo.

Laukkanen oikoo myös puheita bensan hinnasta. Asiasta on liikkeellä virheellisiä tietoja, hän toteaa.

– Bensan korkea hinta johtuu keskeisesti raakaöljyn hinnasta, johon Suomen ratkaisuilla ei ole vaikutusta. Tämä hallitus on tehnyt bensaveroon vain indeksikorotuksen, vaikka autoalan lobbarit median jutuissa kerta toisensa jälkeen muuta väittävät.

Hallitusten ilmastopoliittisten tavoitteiden kunnianhimo on koko ajan kiristynyt, Laukkanen taustoittaa.

– Nämä ovat kaikkien aikojen kovimmat tavoitteet, hän perustelee Marinin hallituksen vaikeaa neuvottelutilannetta.

Laukkasen mukaan neuvotteluita vaikeuttaa entisestään se, että hallitukselle saapuvat asiantuntijaselvitykset vahvistanevat sen, että tähän mennessä tehdyt ilmastopäätökset eivät riitä vaan niitä tarvitaan lisää.

Juttua korjattu maatalouden päästöjen osalta. Jutussa luki aiemmin, että maatalouden päästöille ei olisi asetettu päästötavoitetta. Maatalouden päästövähennystavoitteeksi on kuitenkin asetettu 29 % vuoteen 2035 mennessä.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE