Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Jopa 36% ammateista häviää seuraavan parinkymmenen vuoden kuluessa – Filatov: “Osaaminen, koulutus ja jatkuva uuden oppiminen paras keino selviämiselle”

SDP:n kansanedustaja Tarja Filatov.

Filatov: Osaaminen, koulutus ja uuden oppiminen ovat paras keino työn murroksesta selviämiselle

Demokraatti

Demokraatti

– Teknologinen murros ja globalisaatio ovat jo muuttaneet voimakkaasti työn kysynnän ja työvoiman tarjonnan tasapainoa. Osaavan ja korkeasti koulutetun työvoiman kysyntä on lisääntynyt, sanoo työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Tarja Filatov puhuessaan Hämeen Ammattikorkeakoulun valmistujaisjuhlassa eilen.

– Osaaminen, koulutus ja jatkuva uuden oppiminen ovat paras keino työn murroksesta selviämiselle, Filatov kiteyttää.

Filatov toteaa, että maailma muuttuu vinhaa vauhtia digitalisaation mukanaan tuoman uuden teknologian, kuten robotisaation ja tekoälyn myötä. On arvioitu, että jopa 36% ammateista häviää seuraavan parinkymmenen vuoden kuluessa.

– Tästä ei pidä huolestua, kaikki työn muutos ei ole järisyttävää, vaan pehmeää, lähes huomaamatonta.

Työpaikoista keskimäärin 12 prosenttia kuolee ja syntyy uusina vuosittain eli yli 220 000.

Tämän lisäksi ihmiset vaihtavat työpaikkaa muista syistä. Vuosittain työpaikoilla on yli 480 000 työntekijää, lähes puoli miljoonaa ihmistä, jotka eivät olleet siellä vuotta aiemmin. Viime vuonna työhön haettiin yhteensä 640 000 henkilöä.

– Uusia ammatteja syntyy vanhojen tilalle. Maailman muuttuessa oikeanlaisesta osaamisesta on tullut yhä tärkeämpää.

Tulevaisuuden osaamistarpeet liittyvät kykyyn oppia uusia aihealueita, hallita omaa ajankäyttöä, tunnistaa oleellinen ja ajatella kriittisesti.

– Me suomalaiset pärjäämme globaalissa kilpailussa kunhan huolehdimme kunnollisesta koulutuksesta, tutkimuksesta ja niiden pohjalta syntyvistä innovaatioista, Filatov vakuuttaa.

– Koulutuetut nuoret pärjäävät Suomessa hyvin. Koulutuksesta on taloudellista ja henkistä hyötyä niin yksilölle kuin koko yhteiskunnalle. Koulutus toimii myös tasapainottajana, vakuutuksena. Silloin kun taloudessa menee huonommin, koulutetut henkilöt pärjäävät paremmin kuin kouluttautumattomat. Koulutetun ihmisen on helpompi pärjätä suhdanne-vaihtelujen aikana ja kestää työmarkkinoiden rakenteellisia muutoksia, Filatov sanoo.

Suomalaiset nuoret suhtautuvat myönteisesti oppimiseen ja koulutukseen. Nuorisobarometrin mukaan nuorista 94 prosenttia uskoo koulutuksen parantavan olennaisesti työnsaantimahdollisuuksia. Nuoret kokevat yleissivistyksen arvokkaaksi, ja suurin osa kertoo opiskelevansa itselleen mieluisaa alaa.

– Suomalaisen yhteiskunnan osaamisperustassa on kiistattomia vahvuuksia. Mutta meidän on kehitettävä koulutustamme ja tutkimustamme vastaamaan myös tulevaisuuden tarpeisiin. Elinikäistä oppimista tulee rakentaa moduleihin ja räätälöidä erilaisiin tarpeisiin. Koulutuksen ei ole pakko muodostaa ehjää kokonaisuutta, vaan tarvittava täydentävä palanen riittää, Filatov muistuttaa.

Filatov kuitenkin haluaisi, että niin sanottua yhden tutkinnon politiikkaa pitäisi arvioida uudelleen. Kiinassakin yhden lapsen politiikka saattoi olla taloudellisesti viisasta, mutta synnytti sosiaalisia ongelmia. Samoin saattaa käydä, jos valtion tuki ulottuu vain yhteen tutkintoon. Ihminen on erehtyväinen ja nykyisin valintoja joudutaan tekemään varhain.

– Aina on oltava toinen mahdollisuus, myös taloudellisesti tuettu mahdollisuus toiseen tutkintoon, Filatov sanoo.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE